Alle som har vært innom Nabolands hjemmeside, har blitt møtt av et fargerikt kart over Lademoen. Kunstneren bak denne kreative framstillinga av bydelen er Katja Vasileva, en i stor grad selvlært illustratør bosatt i Trondheim. Da hun fikk i oppdrag å tegne det interaktive kartet som er så sentralt i Naboland, hadde hun tidligere lekt seg med å tegne gater og stier, men aldri lagd et helt oversiktskart som folk skulle kunne navigere seg i. Samtidig som at dette kartet måtte være funksjonelt for besøkere på hjemmesiden, fikk Katja frie tøyler til å uttrykke seg. Hvis vi ønsket oss noe som var i 1:1-forhold med virkeligheten, kunne vi jo bare ha brukt et helt vanlig geografisk kart over området. I stedet ville vi at kartet skulle være en kunstnerisk opplevelse i seg selv, og en inspirasjonskilde til alle som deler minnene sine og bidrar til våre ulike kunstprosjekter. Slik minnene bokstavelig talt belyser et naboland som er mer enn en samling adresser, representerer Katjas kart en versjon av Lademoen som er formet av fantasien og assosiasjoner.
Katja har også fått i oppdrag å tegne et utvalg av signalbygg fra bydelen, som inngår i Lademoen forteller, et av Nabolands prosjekter, hvor tretten skuespillere, fortellere, forfattere og performancekunstnere har tatt utgangspunkt i bildene av Bydelshuset, Dora, «Etiopia», Lademoen kirke, Lademoen Kunstnerverksteder/Lademoen skole, Meieriutsalget, Nidar, Rosendal Teater/Rosendal kino, SingSing, «Nyhuset» på Svartlamon, Trikkestallen, UFFA og Preservingen. De tretten signalbyggene er som portrettbilder av viktige bygninger i Lademoens historie og utvikling. Gjennom Katjas tegninger gis byggene en stemme; de blir levende og lekne, og får den oppmerksomheten de fortjener. Selv om Katja aldri har bodd på Lademoen selv, har hun tilbrakt mye tid i bydelen, fra sene kvelder på UFFA og Verkstedhallen, til besøk på Svartlamon og turer i gatene rundt. Av alle signalbyggene var det UFFA hun koste seg mest med å tegne. Ikke bare fordi det er et viktig sted i hennes tilknytning til bydelen, men også på grunn av friheten i å måtte løsrive seg fra fargepaletten hun ellers brukte for å skape en sammenheng mellom tegningene. Nå kunne hun plutselig bruke rødt og svart, som kjentes som en radikal frigjøring helt i tråd med UFFAs ånd. Tegningene av signalbyggene står nå som en permanent utstilling på Lademoen Bydelshus. Kom innom, få en kopp kaffe og opplev byggene – kanskje det får deg til å se det gamle med et nytt blikk neste gang du selv rusler gatelangs i bydelen?